Ο Μητροπολίτης Καρπενησίου στον Ευρυτανικό Παλμό 

«…μεταπολεμικά αποδομείται συστηματικά η συνοχή της Ελληνικής κοινωνίας…»

  • Ποια η θέση του για το νομοσχέδιο για την επιλογή φύλου στα 15
  • Τι απαντά στις κατηγορίες για τη δήθεν συμμετοχή του σε γιορτή της Χρυσής Αυγής
  • Ποιο το όραμα για την Ευρυτανία

Σε μια συνέντευξη εφ όλης της ύλης, που παραχώρησε στον Ευρυτανικό Παλμό, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καρπενησίου κ. Γεώργιος, απαντά για το επίκαιρο θέμα της επιλογής φύλου στο 15ο έτος της ηλικίας που έχει φέρει προστριβές μεταξύ Εκκλησίας και κυβέρνησης, για την Ευρυτανία και τις αλλαγές που έχει κάνει ο ίδιος στη διοίκηση της τοπικής Εκκλησίας, αλλά και για τις ανυπόστατες κατηγορίες προς το πρόσωπό του ότι πρόσκειται φιλικά προς την ακροδεξιά παράταξη Χρυσή Αυγή.


 Ε.Π. Σεβασμιώτατε, την εβδομάδα πού πέρασε συνεδρίασε η ολομέλεια της Συνόδου της Εκκλησίας. Ακούστηκαν πολλά. Θα θέλαμε να τοποθετηθείτε για το προς ψήφιση νομοσχέδιο που δίνει τη δυνατότητα επιλογής φύλου από το 15ο έτος της ηλικίας και μετά, «νομική αναγνώριση της ταυτότητας φύλου»

 

Μ.Κ. Κατά τα καθιερωμένα να ευχαριστήσω γι΄ αυτή τη φιλοξενία την εφημερίδα σας, να ευχαριστήσω τους αναγνώστες σας και να ευχηθώ ό, τι καλύτερο στον καθένα προσωπικά.

Ήταν όντως μια δύσκολη Ιεραρχία γιατί πέραν των τρεχόντων προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε προέκυψε όλως αιφνιδίως και το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Λογικό να αντιδράσουμε ασχέτως αν την ίδια στιγμή κατηγορούμαστε από κάποιους ως συντηρητικοί και οπισθοδρομικοί και από άλλους ως αδιάφοροι ή και συναινετικοί. Δυστυχώς είναι να απορεί κάθε πολίτης με τα τεκταινόμενα. Γιατί άραγε ο Ελληνικός λαός έστειλε  στη Βουλή τούς βουλευτές; Έλυσαν όλα τα ουσιώδη προβλήματα και τώρα ασχολούνται με τα επουσιώδη; Υπήρχαν αυτά στις προγραμματικές δηλώσεις των κομμάτων; Τί εξυπηρετούν; Τι μερίδα – ποσοστό πολιτών ικανοποιούν; Δεν πρέπει να ερωτηθούν οι υπόλοιποι; Σκέφτονται τις επιπτώσεις; Ρωτούν τα ίδια τα παιδιά, τούς ειδικούς παιδοψυχιάτρους; Πώς θα αντιμετωπίζονται αυτά τα παιδιά από το σύνολο των συμμαθητών τους; Τι θα γίνει στο στρατό; Θα μπορούν αγόρια  να δηλώνουν αλλαγή φύλου για να απαλλάσσονται από τη στράτευσή τους; Στο πνεύμα της πολυπολιτισμικότητας  η χώρα μας έχει γεμίσει με εκατοντάδες χιλιάδες αλλοφύλων και αλλοθρήσκων; Δε νομίζω  αυτοί να κάνουν χρήση του νομοσχεδίου. Ποιοι θα αναλάβουν την άμυνα της χώρας στο μέλλον; Τι θα συμβεί με το άβατο του Αγίου Όρους; Είναι πάρα πολλά τα σχετικά ερωτήματα. Απάντηση, δεν υπάρχει.

Βέβαια δεν κατηγορώ μόνο τους σημερινούς κυβερνώντες. Αν υπήρχε χώρος θα μπορούσα να πω πολλά για το πως μεταπολεμικά αποδομείται συστηματικά η συνοχή της Ελληνικής κοινωνίας. Αν θέλετε αναζητείστε αναγνωστικά Δημοτικού  προ του πολέμου και της κατοχής και δείτε  τι μηνύματα ζωής  αληθινής περνούσαν στα παιδιά της εποχής , στα παιδιά που έγραψαν το έπος του ’40 και της Εθνικής Αντίστασης. Να αναφέρω  και τούτο και να περάσουμε σε άλλη ερώτηση. Μετά την μεταπολίτευση καλλιεργήθηκαν κατά κόρον (με σκοπό την ψηφοθηρία) τα δικαιώματα των κατοίκων αυτής της χώρας (Δεν λέω σκόπιμα, των πολιτών). Όλοι έχουν δικαιώματα. Υποχρεώσεις ποιοί έχουν; Παιδιά που γαλουχούνται και εκπαιδεύονται με τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους μεγαλώνοντας θα αλληλοσυγκρουστούν. Για μας το ερώτημα είναι τι κάνουμε και πώς αντιδρούμε. Δυστυχώς είμαστε πολύ απαξιωμένοι κι αν θέλετε εξευτελισμένοι στα μάτια τού λαού. Αυτός όμως είναι ο Σταυρός μας. Θα αγωνιστούμε για τη διάδοση της αλήθειας, για τα παιδιά που είναι το μέλλον του τόπου μας.

Όταν θα διαβάζονται αυτές οι γραμμές, θα’ χει το νομοσχέδιο ψηφιστεί. Αξίζει όμως να διαβάσει κάποιος τις τοποθετήσεις των κομμάτων και των βουλευτών και θα βγάλει τα συμπεράσματά του.

Καλώ τους συμπολίτες μας την παραμονή της 28ης Οκτωβρίου σε μια προσευχητική σύναξη, σε μια αγρυπνία για το μέλλον τού τόπου μας και του Έθνους μας το βράδυ της 27ης Οκτ. στον Μητροπολιτικό Ναό Καρπενησίου.

«…Για μας το ερώτημα είναι τι κάνουμε και πώς αντιδρούμε. Δυστυχώς είμαστε πολύ απαξιωμένοι κι αν θέλετε εξευτελισμένοι στα μάτια τού λαού. Αυτός όμως είναι ο Σταυρός μας. Θα αγωνιστούμε για τη διάδοση της αλήθειας, για τα παιδιά που είναι το μέλλον του τόπου μας…»

 

Ε.Π. Πριν λίγο καιρό άρχισε μια νέα Εκκλησιαστική χρονιά.  Ποιος ο απολογισμός της χρονιάς που πέρασε ή καλύτερα της μέχρι τώρα παρουσίας σας στη Μητρόπολη Καρπενησίου;

 

Μ.Κ. Μία βασική προσπάθεια σχετίζεται  με την αλλαγή κάποιων δομών, νοοτροπιών και γενικότερα τη φιλοσοφία που διέπει τον Εκκλησιαστικό μας χώρο. Προσπαθώ να πείσω πως έχουμε υποχρέωση να παρουσιάσουμε ένα πιο κοινωνικό πρόσωπο και συγχρόνως πιο πνευματικό με λόγο και παρουσία σε δράσεις κι ανάγκες της τοπικής μας κοινωνίας. Πιο συγκεκριμένα σαν απολογισμό θα αναφέρω τα ατελείωτα χιλιόμετρα  προσπαθώντας να βρεθώ σ΄ όσο το δυνατόν περισσότερα χωριά της Ευρυτανίας, τις χειροτονίες νέων και καλών κληρικών, την καθιέρωση δύο ιερατικών συνάξεων που γίνονται Άνοιξη και Φθινόπωρο με πανεπιστημιακούς καθηγητές ή ειδικούς για το χώρο μας εισηγητές, την επαναλειτουργία της Μονής Βράχας, την επιστροφή σε μας, από τη ΔΕΗ, των εγκαταστάσεων των κατασκηνώσεων ‘’Σωτήρα’’ της Ανατολικής Φραγκίστας και την αγωνιώδη από δω και πέρα προσπάθεια να επαναλειτουργήσουν, τις αλλαγές στα διοικητικά θέματα σε Μητρόπολη και Μονή Προυσού και άλλες πιο προσωπικές δράσεις οι οποίες ίσως δεν πρέπει να αναφέρονται γι’ αυτό δε λέω περισσότερα επ’ αυτού.

 

«…έχουμε υποχρέωση να παρουσιάσουμε ένα πιο κοινωνικό πρόσωπο και συγχρόνως πιο πνευματικό με λόγο και παρουσία σε δράσεις κι ανάγκες της τοπικής μας κοινωνίας…»

 

Ε.Π. Έως τώρα, οι επισκέψεις σας είναι τακτικές σε όλες τις ενορίες της Ευρυτανίας. Ποια είναι η κατάσταση πού έχετε συναντήσει σε αυτές; Υπάρχουν σοβαρά προβλήματα;

 

Μ.Κ. Το έχω ξαναπεί και πάντα θα το λέω,  οι ιερείς μας όπως και οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στα χωριά μας είναι ήρωες. Υπάρχουν όμως πάρα πολλά προβλήματα με σπουδαιότερο το ότι τα χωριά μας με μαθηματική ακρίβεια οδηγούνται στον αφανισμό. Καταλαβαίνετε λοιπόν πως η συντήρηση των ναών εκ των οποίων πολλοί είναι και αξιόλογα μνημεία είναι πολύ δύσκολη. Εδώ θέλω να ευχαριστήσω τους τοπικούς φορείς, τούς εκτός, μα και εντός Ελλάδας, Ευρυτάνες οι οποίοι συχνά βοηθούν στις προσπάθειες αναστηλώσεων και συντηρήσεων ναών. Άξια λόγου είναι και τα συναισθήματα που δημιουργούνται όταν επισκεπτόμαστε τα μικρά χωριά. Λίγοι μεν οι κάτοικοι μα όλοι στην εκκλησία του χωριού τους να λειτουργηθούν. Τα μάτια τους εκφράζουν τον πόνο και τη λύπη μα και τη χαρά καθώς παίρνουν το αντίδωρο από το χέρι του Δεσπότη ή  πίνοντας το καφέ μας στο καφενείο του χωριού.

 

 

Ε.Π. Υπάρχουν ενορίες χωρίς κληρικούς στην Ευρυτανία; Προβλέπεται η πρόσληψη νέων ιερέων όπου υπάρχουν κενά ή όπου θα δημιουργηθούν σύντομα λόγω συνταξιοδότησης παλαιοτέρων ιερέων;

Μ.Κ. Είναι πολλά τα χωριά χωρίς ιερέα μα να πούμε και την πικρή αλήθεια οι κάτοικοι αυτών των χωριών είναι ελάχιστοι. Δυστυχώς θα πω και πάλι δεν υπάρχει η δυνατότητα  οι νέοι κληρικοί να μπαίνουν στο μισθολόγιο. Τώρα έχω δύο υποψηφίους και με δυσκολία αποφάσισα να προχωρήσω στη χειροτονία τους μιας και θα είναι άμισθοι. Η πορεία θα δείξει αν θα το επαναλάβουμε ή αν τα χωρίς ιερέα χωριά  συνεχίσουν να αυξάνονται μετά τις συνταξιοδοτήσεις των ηλικιωμένων. Η τάση φυγής στα νέα παιδιά, η έλλειψη σχετικών ενδιαφερόντων και φυσικά η μη μισθοδοσία είναι κακοί οιωνοί για το μέλλον των χωριών μας.

 

«…αν τα υπόλοιπα κόμματα και οι τοπικοί φορείς έπαψαν να παραβρίσκονται κι έτσι να δίνουν το περιθώριο στην Χρυσή Αυγή να έχει τον πρώτο και τελευταίο λόγο φταίω εγώ; Οι ψυχές των νεκρών έχουν κομματικές αποχρώσεις;»

 

Ε.Π. Πριν από  λίγους μήνες, παραβρεθήκατε στην επιμνημόσυνη δέηση για τους νεκρούς στη λεγόμενη «Τρύπα» στη γέφυρα της Τατάρνας. Πολλοί σας κατηγόρησαν για την παρουσία σας εκεί, ως φιλικά προσκείμενο στην ακροδεξιά παράταξη «Χρυσή Αυγή» και τους αντιπροσώπους της πού βρίσκονταν στην εκδήλωση αυτή. Τί απαντάτε;

 

Μ.Κ. Ευχαριστώ για την ευκαιρία να απαντήσω σε πολλούς και ίσως αιχμηρά. Αμφισβητεί κάποιος τον εμφύλιο; Αμφισβητεί πως σε έναν εμφύλιο υπάρχουν πολλά θύματα και από τις δύο πλευρές; Αμφισβητεί το ότι δεν πήγε για πρώτη φορά εκεί Επίσκοπος; Ο προκάτοχός μου πήγαινε σχεδόν κάθε χρόνο. Το αν τα υπόλοιπα κόμματα και οι τοπικοί φορείς έπαψαν να παραβρίσκονται κι έτσι να δίνουν το περιθώριο στην Χρυσή Αυγή να έχει τον πρώτο και τελευταίο λόγο φταίω εγώ; Οι ψυχές των νεκρών έχουν κομματικές αποχρώσεις;

Είναι φοβερό κάποιος να αυτοπροσδιορίζεται ως πατριώτης ή ως δημοκράτης και να βλέπει  όλους τους άλλους απέναντί του. Αν αυτό δεν είναι ένδειξη φασισμού, τι άλλο είναι; Δυστυχώς ισχύει και δω το, ο Έλληνας είναι ό, τι δηλώσει. Σας επιστρέφω έτσι στην πρώτη ερώτηση. Σκεφτείτε, εγώ να θεωρώ τον εαυτό μου καλό χριστιανό και να απευθύνομαι στον ‘’κακό’’ κόσμο! Δεν θα υπηρετώ έτσι το Φαρισαϊσμό και  την  υποκρισία που τόσο καυτηρίασε ο Κύριός μας; Μην ξεχνάμε την ιστορία μας. Οι φανατισμοί είτε ιδεολογικοί είτε θρησκευτικοί αιματοκύλισαν τον κόσμο! Στο όνομα τού Χριστού η Δύση λεηλάτησε την καθ΄ ημάς ανατολή με τις Σταυροφορίες, το Ισλάμ πολλάκις αιματοκύλησε λαούς. Οι Χώρες του ‘’ανύπαρκτου’’ Σοσιαλισμού στο όνομα των αρχών τού Κομμουνισμού καταπίεσαν και καταδυνάστευσαν  λαούς και  χώρες. Ο Χίτλερ υλοποιώντας τη θεωρία τού Νίτσε και στο όνομα του Εθνικοσοσιαλισμού διέλυσε την Ευρώπη. Η σημερινή Δύση ευκαίρως ακαίρως  χτυπά ανατολικούς λαούς με προφάσεις εν αμαρτίαις Και ο δικός μας εμφύλιος, μελανό σημάδι της ιστορίας μας, στο όνομα απαξιωμένων, από τούς ίδιους τούς εμπλεκόμενους, αξιών έστειλε στο χώμα περισσότερους Έλληνες απ΄ ότι ο πόλεμος του 40-41  και η γερμανική κατοχή.

Αν πάτε στη Ρεντίνα στην πλατεία του χωριού θα δείτε ένα ωραίο μνημείο πάνω στο οποίο με αλφαβητική σειρά έχουν αναγραφεί όλα τα θύματα του χωριού από το 1940 έως το 1949. Αφήνοντας στην άκρη τις ιδεολογίες οι απόγονοί τους συγκεντρώνονται  συγκεκριμένες μέρες κι αποδίδουν τις πρέπουσες τιμές.

 

Ε.Π. Ποιο είναι το όραμά σας για την Μητρόπολη Καρπενησίου και γενικά για την Ευρυτανία;

 

Μ.Κ. Δεν κάνω σχέδια γενικότερα. Προσπαθώ, αγωνίζομαι μα ξέρω πως  δεν μπορούν να γίνουν όλα.  Οι στόχοι όταν δεν επιτυγχάνονται φέρνουν πίκρα κι απογοήτευση. Ο λαός μας έχει ανάγκη την παρουσία μας, την αγάπη μας, την καλλιέργεια της ελπίδας για ένα ουσιαστικά καλλίτερο αύριο κι αυτό όχι με το νόημα των προεκλογικών δηλώσεων των πολιτικών. Επιθυμία μου θα ήταν να μη συνεχιστεί η μείωση του πληθυσμού κι αυτοί που θα μείνουν να συνεχίσουν να κρατούν τη λεβεντιά τους, την πίστη τους, τις παραδόσεις τους, όλα εκείνα που τους κάνουν να διαφέρουν από τους αστούς των μεγαλουπόλεων.

 

Ε.Π. Από τις μέχρι τώρα επιλογές σας, φαίνεται ότι επιλέγετε σε θέσεις κλειδιά, νέους ανθρώπους με υψηλό μορφωτικό επίπεδο, όπως είναι ο νέος Ηγούμενος της Ι. Μονής Προυσού π. Γεράσιμος  και ο π. Ιλαρίωνας. Παίζουν κάποιο ρόλο οι επιλογές σας αυτές στο όραμα που έχετε για τη θέση της Μητρόπολης Καρπενησίου στη ζωή της Ευρυτανίας;

 

Μ.Κ. Δεν είναι μόνο ο π. Ιλαρίων τον οποίο όρισα ως γενικό  αρχιερατικό επίτροπο, τον π. Γεράσιμο ηγούμενο στην Ι. Μονή Προυσού είναι καί ο π. Νήφων ιεροκήρυκας της Μητροπόλεως μας, ο οποίος περιφέρεται στις ενορίες κηρύττοντας και εξομολογώντας. Είναι και άλλοι πατέρες όπως ο π. Κων/νος Μακράκης υπεύθυνος για την τέλεση Θ. Λειτουργιών σε Ίδρυμα και Νοσοκομείο, και υπεύθυνος στην τράπεζα αίματος της Μητρόπολης. Ο π. Κων/νος Λιάπης υπεύθυνος δράσεων για τη νεότητα και την οικογένεια, ο π. Ευάγγελος Πλατής υπεύθυνος του Γενικού Φιλοπτώχου Ταμείου και ο π. Ευστάθιος Τριβυζάς υπεύθυνος πολιτιστικών θεμάτων και καταγραφής εικόνων και κειμηλίων. Η επιλογή νέων και μορφωμένων κληρικών δίνει μία ελπίδα για δραστηριότητες σε βάθος πολλών ετών. Ευχή,  εγώ και οι συνεργάτες μου να κατορθώσουμε να φέρουμε ένα νέο μήνυμα στην Εκκλησία μας που δεν είναι άλλο παρά είναι οι διαχρονικές αξίες του λόγου του Ευαγγελίου κι αυτό στην υπηρεσία Θεού και συνανθρώπων μας.