Ο Ευρυτάνας της Εβδομάδας

8933

Όνομα: Θωμάς Πεταρούδας

Ιδιότητα: Συντονιστής του προγράμματος «Γεια σου παππού, Γεια σου γιαγιά»

Τόπος διαμονής: Ραπτόπουλο  

Τόπος καταγωγής: Ραπτόπουλο              

«Γεια σου παππού, Γεια σου γιαγιά», είναι τα λόγια που ευχόμαστε να ακούει ο Θωμάς Πεταρούδας, ο συντονιστής και τεχνικός υπεύθυνος του πρωτοπόρου αυτού προγράμματος του Δήμου Αγράφων, για πολλά χρόνια ακόμα. Ο Θωμάς μας μιλάει για τις πρακτικές λεπτομέρειες του προγράμματος, την εμπειρία του με του παππούδες και τις γιαγιάδες των Αγράφων και τα προβλήματα του αντιμετωπίζει η περιοχή στην προσβασιμότητα στην ψηφιακή επικοινωνία

Πολλά χωριά του Δήμου Αγράφων είναι απομακρυσμένα και με κατοίκους μεγάλης ηλικίας. Πολλά εγγόνια τους μένουν στην Αθήνα, σε μεγάλες πόλεις, μακριά από τους παππούδες τους για σχεδόν 11 μήνες. Η τεχνολογία όμως υπάρχει και έδωσε τη λύση. Με τη συνεργασία της e-trikala, της αναπτυξιακής εταιρείας του Δήμου Τρικκαίων, και του Δήμου Αγράφων, αναπτύχθηκε ένα σύστημα απ’ ευθείας συνομιλίας.

Δεν χρειάστηκαν παρά, ένας φορητός υπολογιστής, γρήγορη σύνδεση στο διαδίκτυο και τα σχετικά προγράμματα on line συνομιλίας. Με ένα απλό κλικ, ο παππούς στα ορεινά χωριά, συνομιλεί όποια ώρα επιθυμήσει, με το εγγονάκι του σε κάποια γειτονιά ενός αστικού κέντρου.

ΕΠ. Θωμά θέλουμε να μας πεις δυο λόγια για τη διαδικασία που χρειάζεται να ακολουθήσει κάποιος προκειμένου να συμμετάσχει στο προγράμματο «Γεια σου παππού, Γεια σου γιαγιά».

ΘΠ. Μέσω του Δήμου έχει γίνει η ανάρτηση με τα τηλέφωνα επικοινωνίας. Όσοι παππούδες και γιαγιάδες θέλουν να συμμετάσχουν επικοινωνούν αρχικά μαζί μας και εμείς στη συνέχεια με τους συγγενείς τους για να μας δώσουν κάποια email μέσω skype ή να μας δώσουν το κινητό τους είτε μέσω viber. Επίσης ζητάμε και εμείς τα παιδιά των ηλικιωμένων ή τα εγγόνια των ηλικιωμένων να μας πουν με τι τρόπο μπορούν να επικοινωνήσουν e-mail ή skype ή viber, ώστε να τους παρέχουμε εικόνα και ήχο. Στην αφίσα που δημοσιεύουμε είναι όλες οι πληροφορίες και τα τηλέφωνα επικοινωνίας, όσων θέλουν να προγραμματίσουν  διαδικτυακή συνομιλία με τα αγαπημένα τους πρόσωπα.

ΕΠ. Πως ξεκίνησε η ιδέα για ένα τόσο πρωτοποριακό πρόγραμμα;

ΘΠ. Η ιδέα ξεκίνησε την περίοδο της καραντίνας. Το συζητήσαμε με το δήμαρχο τον κ. Καρδαμπίκη και στη συνέχεια έκανε πρόταση το δήμο Τρικάλων και μετά μέσω της εταιρείας e- Trikala α.ε. μας παρείχαν τον εξοπλισμό. Όπως είναι γνωστό ο Δήμος Τρικάλων είναι αρκετά μπροστά σε θέματα τεχνολογίας.

ΕΠ. Για να το πούμε απλά δηλαδή άσχετα να έχει διαδίκτυο το κάθε σπίτι εσείς παρέχετε μια συσκευή που μπορεί να συνδεθεί σε κάθε σπίτι;

ΘΠ. Ναι, ακόμη και ίντερνετ να μην έχει κάποιος εμείς έχουμε δυνατότητα μέσω της συσκευής που μας παρείχαν τα e-trikala 4g pocket wifi, να έχουμε πρόσβαση στο ίντερνετ από σήμα κεραίας κινητής τηλεφωνίας όπως τα δεδομένα που έχουμε στο σπίτι μας. Μπορούμε λοιπόν μέσω φορητού υπολογιστή  να επικοινωνήσουν οι ηλικιωμένοι με τα παιδιά τους οικείους τους όσο μακριά και αν βρίσκονται. Μοναδική προϋπόθεση να πιάνει το σήμα και να μην είναι εντελώς απομονωμένη περιοχή. Που συνήθως πιάνει στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας.

ΕΠ. Άρα εσείς απευθύνετε κάλεσμα σε όλα τα χωριά των Αγράφων, και δουλειά σου είναι να μετακινείσαι σε όλο το Δήμο και να κλείνεις ραντεβού με τους ενδιαφερόμενους. Έχετε περιορισμό στο χρόνο ή κάποιο άλλο περιορισμό;

ΘΠ. Προς το παρόν όχι γιατί δεν ξέρουμε το φάσμα των ανθρώπων που θα χρησιμοποιήσουν το πρόγραμμα. Αργότερα αν είναι μεγάλη η ζήτηση μπορεί να έχουμε. Δεν ξέρω δηλαδή αν είναι απεριόριστα τα δεδομένα. Μέχρι στιγμής μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε 80 giga με τις δυνατότητες που μας δίνονται από την e- Trikala.

ΕΠ. Πόση ώρα διαρκεί η κάθε σύνδεση;

ΘΠ. Αυτό εξαρτάται από την ποιότητα και την εικόνα. Ένα δεκάλεπτο με τέταρτο, ίσως και παραπάνω.

ΕΠ. Ποιες είναι οι εντυπώσεις σου από τις πρώτες συνδέσεις και επαφές με τους παππούδες και τις γιαγιάδες των Αγράφων; Πως σε υποδέχονται; Πως νιώθουν;

ΘΠ. Δεν ξέρω κατά πόσο είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία. Τους φαίνεται παράξενο που θα μιλήσουν με κάποιον σε τέτοια απόσταση. Είναι λίγο περίεργο σαν συναίσθημα. Μόλις γίνεται υπάρχει μεγάλη χαρά και σαν αντιμετώπιση το πώς η τεχνολογία μας δίνει λύσεις σε τέτοια θέματα πρόσβασης, είναι απερίγραπτο το συναίσθημα. Είναι χαρά που σου δίνει κάποιος.

ΕΠ. Σου λένε κάτι όταν σε υποδέχονται; Τι σου λένε όταν ολοκληρώνεται η κάθε σύνδεση;

ΘΠ. Όχι γενικά είναι φιλόξενοι όπως όλος ο Νομός Ευρυτανίας. Δεν μου λένε κάτι. Δεν δυσανασχετούν. Όταν δεν γνωρίζεις κάτι έχεις μια άποψη, όταν όμως το γνωρίσεις από κοντά αλλάζει η άποψη αυτή, γιατί βλέπεις από κοντά τους δικούς σου. Όταν τελειώνει η χαρά υπάρχει. Πιστεύω ότι θέλουν να το ξανακάνουν. Βλέπουν τον άνθρωπό τους με εικόνα και ήχο. Είναι αλλιώς με τα κινητά. Βλέπουν το οτιδήποτε. Πιστεύω θα έχει μεγάλη απήχηση όταν καταλάβουν πως γίνεται. Ακόμη και εμείς σαν νέοι σε νέες εφαρμογές ήμασταν μουδιασμένοι. Μετά που τα χρησιμοποιήσαμε τα συνηθίσαμε εντάχθηκαν στην καθημερινότητά μας.

ΕΠ. Σε σχέση με το Δήμο Αγράφων που έχει περιορισμούς στο διαδίκτυο στην τεχνολογία, τώρα γίνονται βήματα με την εξυπηρέτηση των πελατών. Εσύ που είσαι της τεχνολογίας σε ποια φάση πιστεύεις βρίσκονται αυτά; Και πως αντιμετωπίζεις την καθημερινότητα με την προβληματική προσβασιμότητα στο διαδίκτυο;

ΘΠ. Όντως στο κομμάτι της τεχνολογίας είμαστε παραμελημένοι και όσον αφορά την τεχνολογία αλλά και σαν δίκτυο. Πολλές φορές δεν έχουμε επικοινωνία. Κόβεται το δίκτυο όταν βρέχει και χάνεται η επικοινωνία. Υπάρχουν προβλήματα. Τώρα ο Δήμος με αυτό που έκανε είναι πάρα πολύ καλό γιατί δείχνει ότι τολμάει να κάνει κάτι προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά σαν άνθρωποι έχουμε μάθει να επικοινωνούμε. Και αν δεν υπάρχει πρέπει να βρεις το μέσο να επικοινωνείς. Ακόμα και για θέματα υγείας που για μένα είναι το πιο σημαντικό. Και το να βλέπεις έναν ηλικιωμένο ώστε να μπορεί να μιλάει με το παιδί και το εγγόνι του αλλά να τον βλέπεις και εσύ αν είναι όντως καλά. Στο θέμα της τεχνολογίας είμαστε πίσω σαν νομός και σαν δήμος. Δεν υπάρχουν οι υποδομές. Υπάρχουν δηλαδή χωριά που στα μέσα τις πανδημίας παιδιά από σχολεία δεν είχαν ίντερνετ να κάνουν μαθήματα τηλεκπαίδευσης. Είναι δύσκολο να θες να επικοινωνήσεις με κάποιον και να μην μπορείς ή να βρεις ένα τρόπο να ενημερωθείς και να μην μπορείς. Το ίντερνετ είναι βασική πηγή ενημέρωσης.

1 ΣΧΟΛΙΟ