Από θαύμα δεν θρηνήσαμε θύματα στα Άγραφα
Συνηθισμένο και πολύ επικίνδυνο είναι πλέον το φαινόμενο πτώσης μεγάλων βράχων στον Δήμο Αγράφων, όπως και συνέβη το Σάββατο 9 Οκτωβρίου 2021 στον δρόμο ανάμεσα στον Πρόδρομο και στα Κέδρα.Το θετικό του συμβάντος ήταν ότι δε θρηνήσαμε θύματα, καθώς την ώρα της πτώσης δεν περνούσε από το σημείο κάποιο διερχόμενο όχημα. Επίσης, από θαύμα δεν ξέφυγε από το δρόμο ο τεραστίων διαστάσεων βράχος, διότι σε αντίθετη περίπτωση θα είχαμε τεράστια καταστροφή μιας και ακριβώς από κάτω υπήρχε σπίτι και στάβλοι. Η πέτρα προσωρινά μετακινήθηκε από συνεργείο της Περιφέρειας, ενώ πλέον έχει αποκατασταθεί η επικοινωνία μεταξύ των χωριών, όμως εφιστάται η ιδιαίτερη προσοχή των πολιτών κατά τη διέλευσή τους από το συγκεκριμένο σημείο. Παράλληλα όλο το οδικό δίκτυο του Δήμου Αγράφων γεμίζει συνεχώς από μικρότερες ή μεγαλύτερες πέτρες ύστερα από βροχοπτώσεις ή παγετό, καθιστώντας τη διέλευση εξαιρετικά δυσχερή.
Μάλιστα το βράδυ της Δευτέρας, 11 Οκτωβρίου, επίσης πολύ μεγάλος βράχος αποκολλήθηκε από το βουνό κι έπεσε στο δρόμο Λιθοχώρι – Ραπτόπουλο, κοντά στη θέση Μουτσιάρα, κλείνοντας το μεγαλύτερο τμήμα του δρόμου στην κατεύθυνση προς Ραπτόπουλο, ευτυχώς για λίγα μόλις λεπτά δεν θρηνήσαμε θύματα, αφού από το σημείο διέρχονταν αρκετά αυτοκίνητα την ώρα εκείνη.
Ο Δήμαρχος Αγράφων, Αλέξης Καρδαμπίκης, δήλωσε στον Ευρυτανικό Παλμό για το θέμα: «Η κακοκαιρία “Αθηνά” που έπληξε από το βράδυ της Παρασκευής (08-10) το μεγαλύτερο μέρος της χώρας, προκάλεσε ζημιές και στο Δήμο Αγράφων. Ειδικότερα στον Δήμο μας εκδηλώθηκαν πολύ έντονες βροχές με αποτέλεσμα την κατολίσθηση ενός τεράστιου βράχου ανάμεσα από τα χωριά Πρόδρομος και Κέδρα. Ευτυχώς ο βράχος σταμάτησε πάνω στο οδόστρωμα χωρίς να περνά κανένα όχημα ή άνθρωπος εκείνη τη στιγμή κ δεν έφυγε κάτω από τον δρόμο, όπου υπάρχει κατοικία κ ποιμνιοστάσια. Μηχανήματα της Περιφέρειας και του Δήμου χρειάστηκε να επέμβουν σε πολλές περιπτώσεις για την αντιμετώπιση κατολισθήσεων και τον καθαρισμό δρόμων».
Ένα χρόνιο πρόβλημα
Δεν είναι λίγες οι φορές που πέφτουν μεγάλοι όγκοι βράχων από τα βουνά πάνω στο οδικό δίκτυο που είναι κατά 100% ορεινό.
Θυμίζουμε το περιστατικό της μεγάλης βραχόπτωσης στις 19 Φεβρουαρίου 2021, στο Λιθοχώρι του Δήμου Αγράφων, γεγονός που ανάγκασε να διακοπεί προσωρινά η κυκλοφορία στον κεντρικό οδικό άξονα από Ραπτόπουλο προς Γρανίτσα, για 24 ώρες, ενώ η κυκλοφορία των οχημάτων διεξαγόταν μέσω της Επαρχιακής Οδού Καρπενησίου – Βελαώρας – Λεπιανών.
Φυσικά, αναμενόμενο το πρόβλημα να είναι τεράστιο στο ατελές οδικό δίκτυο στη ΔΕ Αγράφων, όπου οι πτώσεις τεράστιων βράχων είναι σχεδόν καθημερινό πρόβλημα των κατοίκων, οι οποίοι πηγαίνουν στις δουλειές τους, τρέμοντας μην πέσει πάνω τους κανένας βράχος.
Πού υπάρχει μεγαλύτερο πρόβλημα
Τα Άγραφα έχουν τα πρωτεία στο συγκεκριμένο πρόβλημα γιατί υπάρχουν πολλά σημεία που χρήζουν μεγάλης προσοχής, αλλά υπάρχουν και αντίστοιχα σημεία στο οδικό δίκτυο του Καρπενησίου, κυρίως προς Προυσό.
Ενδεικτικά, τα σημεία με τις περισσότερες βραχοπτώσεις είναι διάφορες περιοχές στη ΔΕ Αγράφων, στο δρόμο προς Δάφνη, στην Κρέντη στη θέση Ακόνια, όπου η ΠΕ Ευρυτανίας έφτιαξε ειδική κατασκευή προστασίας από τις πέτρες, αλλά ακόμη υπάρχει θέμα λίγο πιο κάτω, σε διάφορα σημεία στο Λιθοχώρι, στο Ραπτόπουλο, στα Κέδρα, την Πρασιά και το Βασιλέσι, στη Γρανίτσα προς τη Γέφυρα του Γρανιτσιώτη ποταμού, στη Βαλαώρα και στο Λημέρι, όπου έχει γίνει εδώ κι έναν χρόνο περίπου, μεγάλη καθίζηση του οδοστρώματος με κίνδυνο να διακοπεί εντελώς η κυκλοφορία του κεντρικού οδικού δικτύου Κερασοχώρι – Ραπτόπουλο.
Στο Δήμο Καρπενησίου μερικά από τα σημεία βραχοπτώσεων είναι στο Γαύρο, στον Προυσό, στην Αγία Βλαχέρνα και σε διάφορες άλλες περιοχές σε όλες τις δημοτικές ενότητες.
Τα σχέδια της ΠΕ Ευρυτανίας για την αντιμετώπιση
Τι απαντά ο Αντιπεριφερειάρχης
Ο Ευρυτανικός Παλμός μίλησε με τον Αντιπεριφερειάρχη Ευρυτανίας, Αριστείδη Τασιό, για το μεγάλο πρόβλημα και πώς το αντιμετωπίζει η Περιφέρεια, με αφορμή μάλιστα τη σύμβαση που υπεγράφη πριν από λίγες μέρες με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο για τη μελέτη του συγκεκριμένου φαινομένου σε ολόκληρο το νομό.
ΕΠ. Πρόσφατα η Περιφέρεια υπέγραψε σύμβαση με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Τι ακριβώς επιτυγχάνεται με αυτή;
Α.Τ Η σύμβαση με το Μετσόβιο Πολυτεχνείο είναι μια προγραμματική σύμβαση για να μπορέσουμε εστιασμένα να αντιμετωπίσουμε κάποια γεωλογικά φαινόμενα που αφορούν το εθνικό και επαρχιακό μας δίκτυο. Έχουμε επισκεφτεί με ειδικό κλιμάκιο του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου τις περιοχές του Γαύρου, του Προυσού, της Αγ. Βλαχέρνας, της Βελαώρας και των Αγράφων και εκεί ζητάμε από την επιστημονική ομάδα του Μετσόβιου Πολυτεχνείου να μας κάνει συγκεκριμένες προτάσεις για να μπορέσουμε μετά να παρέμβουμε με συγκεκριμένα έργα για την αντιμετώπιση κάποιων φαινομένων στο οδικό μας δίκτυο. Να πούμε ότι το οδικό δίκτυο του νομού μας είναι όλο ορεινό, έχει κατά καιρούς φαινόμενα κατολισθητικά είτε βραχοπτώσεων είτε καθιζήσεων, οπότε ως Περιφέρεια και ως τεχνική υπηρεσία δίνουμε προτεραιότητα σε έργα που έχουν να κάνουν με τη βελτίωση και αναβάθμιση της ασφάλειας προς την κατεύθυνση αυτή.
ΕΠ. Πιστεύετε ότι αυτή η σύμβαση θα βοηθήσει την Ευρυτανία;
Α.Τ. Χτίζουμε μια πολύ στερεή βάση με τη συνεργασία μας με το Μετσόβιο Πολυτεχνείο που είναι από τα πιο αναγνωρισμένα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας με γεωτεχνική και γεωλογική σχολή, η οποία μπορεί να δώσει επιστημονικές λύσεις σε θέματα που αντιμετωπίζουν τα οδικά δίκτυα και ειδικά σε περιοχές σαν τη δική μας. Ανεξαρτήτως από τη σύμβαση με το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, στην οποία δίνουμε ιδιαίτερη σημασία, ήδη επεμβαίνουμε σε πάρα πολλά σημεία στην Ευρυτανία για την αναβάθμιση της ασφάλειας του οδικού δικτύου με συγκεκριμένα έργα. Στην περιοχή του Προυσού είχαμε δύο εργολαβίες που αφορούσαν συστήματα ανάσχεσης βράχων και κουρτίνες πλέγματος για την αντιμετώπιση των βραχοπτώσεων. Ανάλογα έργα σε όλη την περιοχή, το νομό και στη Δυτική Ευρυτανία. Μία σύμβαση που υπογράφηκε χτες και αναμένεται να υλοποιηθεί το αμέσως επόμενο διάστημα. Πάλι εστιασμένο σε συγκεκριμένα σημεία του επαρχιακού οδικού μας δικτύου με συστήματα αντιμετώπισης βραχοπτώσεων και κουρτίνες ελευθέρου πλέγματος για να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε συνολικά όλο το επαρχιακό μας δίκτυο.
ΕΠ. Πώς αντιμετωπίζετε τα προβλήματα αυτή την περίοδο καθώς η σύμβαση με το ΕΜΠ δεν έχει ξεκινήσει ακόμη;
Α.Τ. Έχουμε ως τεχνική υπηρεσία κατά καιρούς μελετήσει πάρα πολλά έργα και έχουμε κατασκευάσει πάρα πολλά έργα που αφορούν τέτοιες παρεμβάσεις. Να θυμίσω για παράδειγμα την παρέμβαση στα Ακόνια Ευρυτανίας, ένα βασικό δίκτυο της Δυτ. Ευρυτανίας με το ημιστέγαστρο που έχει γίνει, είναι για την προστασία από βραχοπτώσεις. Τα πλέγματα που έχουν μπει σε όλο το οδικό δίκτυο πριν τη Βαρβαριάδα και τις παρεμβάσεις που έχουμε κάνει εκεί, ενώ ως προς τη μεριά του Καρπενησίου πολλές παρεμβάσεις έχουν γίνει στο οδικό δίκτυο του Προυσού πάλι με συστήματα ανάσχεσης βράχων, το μεγάλο έργο του τούνελ που έχει γίνει στο Βράχο για αντιμετώπιση και βραχοπτώσεων και χιονοστιβάδων. Γενικώς είναι στις προτεραιότητές μας η αναβάθμιση του οδικού δικτύου μέσω της αναβάθμισης της ασφάλειάς του με την υλοποίηση παρεμβάσεων.
ΕΠ. Δεν είναι πολύ κοστοβόρο για την Περιφέρεια η μεταφορά μηχανημάτων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών;
Α.Τ. Το καλό είναι ότι έχουμε καλή επιχειρησιακή ικανότητα, με την έννοια ότι έχουμε και ίδια μέσα. Είμαστε από τις Περιφερειακές Ενότητες και στη Στερεά και σε ολόκληρη τη χώρα που έχουμε ιδία μέσα τα οποία συντηρούμε παρ’ όλο που μερικά είναι παλιά οχήματα και μηχανήματα έργου, ωστόσο θεωρώ ότι έχουμε καλή επιχειρησιακή ικανότητα να αντιμετωπίζουμε τέτοια φαινόμενα και με ιδία μέσα και με ιδιώτες, όποτε χρειαστεί. Για αυτό και το οδικό μας δίκτυο παρά την ορεινότητά του και τα προβλήματα που κατά καιρούς έχει, στην πραγματικότητα είναι σε πολύ καλή κατάσταση ανάλογα με την μορφολογία του εδάφους που έχουμε να αντιμετωπίσουμε και νομίζω ότι αυτό αντικατοπτρίζεται και στην καθημερινότητα των πολιτών. Εμείς το αντιμετωπίζουμε όχι σαν κόστος, αλλά σαν επένδυση για να έχουμε το οδικό μας δίκτυο συνεχώς λειτουργικό, όσο και το επαρχιακό και το εθνικό για να έχουμε σωστή και ασφαλή πρόσβαση σε όλους τους οικισμούς της Ευρυτανίας.