Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες οδοποιίας του Δήμου Καρπενησίου σε ορισμένες περιοχές με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας του υφιστάμενου οδικού δικτύου της πόλης του Καρπενησίου. Μερικές από αυτές έχουν ολοκληρωθεί ενώ άλλες είναι σε εξέλιξη.
Τα τμήματα του οδικού δικτύου όπου γίνονται επεμβάσεις έχουν συνολικό μήκος περίπου 7,00 χλμ. Σε αυτή τη φάση, όπου απαιτείται, για τη βελτίωση της ασφάλειας της κυκλοφορίας υλοποιούνται έργα τεχνικά, οδοστρωσία, πεζοδρόμια, ασφαλτικά, δημιουργία χώρων στάθμευσης με θέσεις ΑΜΕΑ, οδοφωτισμός. Θα κατασκευαστεί οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση και τέλος θα τοποθετηθούν κιγκλιδώματα και θα γίνει φύτευση πρασίνου. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 2.800.000,00 €.
Η μελέτη, εκπονήθηκε και προτείνεται για ένταξη στο Πρόγραμμα «Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας» που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης για την υλοποίησή του από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Καρπενησίου. Αναλυτικά η δαπάνη κάθε ομάδας εργασίας διαμορφώνεται ως ακολούθως:
1. Χωματουργικές εργασίες:22.863,20€, 2. Τεχνικά έργα: 173.409,00€, 3. Οδοστρωσία :34.730,50€, 4. Ασφαλτικά:716.472,00€, 5. Επενδύσεις–Επιστρώσεις: 91.385,00€, 6. Κατασκευές Ξύλινες ή Μεταλλικές: 70.850,00€, 7.Σήμανση–ασφάλεια-διαγράμμιση: 55.422,00€, 8.Ύδρευση – αποχέτευση – όμβρια: 18.579,50€, 9. Εργασίες Πρασίνου: 36.500,80€ και 10. Ηλεκτρομηχανολογικές Εργασίες: 224.773,60€.
Οι περιοχές
Οι περιοχές στις οποίες πραγματοποιούνται βελτιώσεις είναι οι εξής:
Θέση «1» Περιοχή Κάτω Ξηριά
•Περιφερειακός Κάτω Ξηριά: Στο συγκεκριμένο δρόμο μήκους 1.050 μ. που αποτελεί και τη μεγαλύτερη παρέμβαση στο προτεινόμενο έργο δημιουργείται πεζοδρόμιο στο μισό περίπου μήκος, ράμπες ΑΜΕΑ με ζώνη όδευσης τυφλών για την εξασφάλιση κίνησης ΑΜΕΑ. Επίσης γίνεται απόξεση του υπάρχοντος οδοστρώματος και μετά την εφαρμογή ασφαλτικής συγκολλητικής επάλειψης θα διαστρωθεί ασφαλτική στρώση κυκλοφορίας συμπυκνωμένου πάχους 0,05 μ.
•Οδός Πανόρμου
Στην οδό Πανόρμου γίνεται επέμβαση σε μήκος 265 μ.. Αρχικά γίνεται απόξεση του υπάρχοντος οδοστρώματος και μετά την εφαρμογή ασφαλτικής συγκολλητικής επάλειψης θα διαστρωθεί ασφαλτική στρώση κυκλοφορίας συμπυκνωμένου πάχους 0,05 μ.
•Χωμάτινη οδός εντός ρυμοτομικού σχεδίου
Στο νοτιοανατολικό τμήμα του ρυμοτομικού σχεδίου Κάτω Ξηριά υπάρχει δρόμος μήκους 360.00 μ, που εξυπηρετεί τμήμα του οικιστικού συγκροτήματος του “Κάτω Ξηριά” και αποτελεί τη σύνδεση πολλών Οδικών τμημάτων του σχεδίου πόλης με τον περιφερειακό δρόμο του Κάτω Ξηριά. Παρουσιάζει έντονα φαινόμενα επικινδυνότητας λόγω του χωμάτινου οδοστρώματος που παρά το γεγονός ότι αποτελείται από συμπυκνωμένο υλικό υπόβασης καλής ποιότητας είναι εξαιρετικά ολισθηρό και επικίνδυνο για τα οχήματα. Προτάθηκαν οι εξής παρεμβάσεις για την άρση της επικινδυνότητας και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας: Υλοποιείται βάση οδοστρωσίας 2 στρώσεων των 0,10 εκ. έκαστη. Στη συνέχεια, ασφαλτική προεπάλειψη και εφαρμογή ασφαλτικής στρώσης κυκλοφορίας πάχους 0.05 μ. Η παραπάνω παρέμβαση κρίνεται απολύτως αναγκαία, λόγω της εξυπηρέτησης καθημερινά πολλών οχημάτων αλλά και των ιδιαίτερων συνθηκών της περιοχής.
Θέση «2» Περιοχή Άνω Ξηριάς
•Σχολικό Συγκρότημα Προφήτη Ηλία και οδός Καλύμνου
Στις οδούς Αμοργού, Κ. Λεπενιώτη και Ρόδου που περικλείουν το Σχολικό Συγκρότημα Προφήτη Ηλία Καρπενησίου προτάθηκαν παρεμβάσεις για την ασφαλή διέλευση των μαθητών στο σχολείο τους ως εξής: Για τις οδούς Αμοργού και Καλύμνου λόγω της έντονης κλίσης μηκοτομής και της παλαιότητας του οδοστρώματος γίνεται απόξεση του υπάρχοντος οδοστρώματος και μετά την εφαρμογή ασφαλτικής συγκολλητικής επάλειψης θα κατασκευαστεί αντιολισθηρή ασφαλτική στρώση κυκλοφορίας συμπυκνωμένου πάχους 0,04 μ. με διαγράμμιση και δημιουργία διαβάσεων των μαθητών. Στις οδούς Λεπενιώτη και Ρόδου δημιουργήθηκε πεζοδρόμιο με φωτισμό και καλλωπιστικά φυτά, ράμπες ΑΜΕΑ με ζώνη όδευσης τυφλών και εξασφάλιση κίνησης ΑΜΕΑ. Επίσης θα γίνει απόξεση του υπάρχοντος οδοστρώματος και μετά την εφαρμογή ασφαλτικής συγκολλητικής επάλειψης θα κατασκευαστεί ασφαλτική στρώση κυκλοφορίας συμπυκνωμένου πάχους 0,05 μ. με διαγράμμιση και δημιουργία διαβάσεων των μαθητών.
•Οδός Μακρυγιάννη
Γίνεται απόξεση του υπάρχοντος οδοστρώματος και μετά την εφαρμογή ασφαλτικής συγκολλητικής επάλειψης θα διαστρωθεί ασφαλτική στρώση κυκλοφορίας συμπυκνωμένου πάχους 0,05 μ.
•Περιφερειακός Άνω Ξηριά
Δημιουργείται πεζοδρόμιο σε τμήμα μήκους 125 μ, ράμπες ΑΜΕΑ με ζώνη όδευσης τυφλών και εξασφάλιση κίνησης ΑΜΕΑ. Επίσης πραγματοποιείται απόξεση του υπάρχοντος οδοστρώματος και μετά την εφαρμογή ασφαλτικής συγκολλητικής επάλειψης θα διαστρωθεί ασφαλτική στρώση κυκλοφορίας συμπυκνωμένου πάχους 0,05 μ. και δημιουργία διαβάσεων πεζών.
•Οδός Άνω Ξηριά – ΟΑΕΔ
Ο εν λόγω δρόμος εξυπηρετεί την κίνηση προς τις υπηρεσίες του ΟΑΕΔ, της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και το Νεκροταφείο Καρπενησίου. Σέ τμήμα μήκους 370,00 παρουσιάζονται έντονα φαινόμενα επικινδυνότητας λόγω της μη επαρκούς απορροής των ομβρίων υδάτων προς τις υπάρχουσες υποδομές (φρεάτια σχάρες) λόγω κυρίως των κλίσεων του καταστρώματος με αποτέλεσμα να λιμνάζουν τα όμβρια και να καθιστούν αδύνατη τη διέλευση της οδού. Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών παγοποίησης που επικρατούν στην περιοχή, τα όμβρια ύδατα παγώνουν με αποτέλεσμα το οδόστρωμα να γίνεται εξαιρετικά ολισθηρό και επικίνδυνο για τα οχήματα κυρίως κατά τους χειμερινούς μήνες. Στο βόρειο τμήμα υπάρχει πρανές μέσω του οποίου παρατηρείται ολίσθηση λίθων μετά από νεροποντές. Επίσης, στον ευρύτερο χώρο γίνεται κατά τους καλοκαιρινούς μήνες εμποροπανήγυρη και υπάρχουν θέσεις στάθμευσης οχημάτων του Δήμου και της Περιφέρειας.
Θέση «3» Είσοδος Προφήτη Ηλία (Ξηριά) – Διασταύρωση για πρώην ΔΑΒΙΕ.
Η παρούσα παρέμβαση αφορά τμήμα μήκους 1.300 μ. της Ε.Ο. Καρπενησίου Λαμίας και είναι σε συνέχεια του ρυμοτομικού σχεδίου πόλης Καρπενησίου. Προτείνεται κατασκευή πεζοδρομίου, σε συνέχεια του μεγάλου πεζοδρομίου της εισόδου της πόλης με αφετηρία τον τερματισμό του και τέλος στη θέση Διασταύρωση για πρώην ΔΑΒΙΕ. Στον άξονα «1η είσοδος Προφήτη Ηλία (Ξηριά) – Πλατανιάς», παρατηρείται μεγάλος φόρτος κίνησης πεζών με σκοπό την άθληση, την αναψυχή και την κίνηση προς το Αθλητικό Κέντρο Καρπενησίου καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Η κίνηση των οχημάτων με υψηλές ταχύτητες και η έλλειψη διαχωρισμού της κίνησης πεζών – οχημάτων καθιστά την εν λόγω διαδρομή πολύ επικίνδυνη για τους πεζούς. Επίσης, οι ιδιαίτερες συνθήκες της περιοχής (χιόνωση, παγοποίηση επιφανειακών υδάτων – ομίχλη) δυσχεραίνουν ακόμη περισσότερο την αρμονική και ασφαλή κίνηση πεζών – οχημάτων κατά τους χειμερινούς μήνες. Για τους παραπάνω λόγους προτάθηκε κατασκευή πεζοδρομίου γενικού πλάτους 2,00 μ. Σημειακά και όπου δεν είναι δυνατή η τήρηση του πλάτους γίνονται οι απαραίτητες προσαρμογές. Δε γίνεται καθ’ όλο το μήκος του έργου καμία μεταβολή του καταστρώματος της υφιστάμενης οδού καθώς η ανάπτυξη του πεζοδρομίου γίνεται επί των υπαρχόντων ερεισμάτων που είναι γενικά μεγάλου πλάτους και οριοθετούνται από τα υπάρχοντα υλοποιημένα όρια των παρόδιων ιδιοκτησιών. Προβλέπονται φυτεύσεις και ηλεκτροφωτισμός καθ’ όλο το μήκος της επέμβασης για τη βελτίωση της ορατότητας κατά τις νυκτερινές ώρες. Επίσης, προτείνεται οριζόντια σήμανση κατά τη διάβαση των πεζών από υπάρχουσες διαμορφώσεις κυκλοφοριακών συνδέσεων εγκαταστάσεων (σταθμοί εξυπηρέτησης οχημάτων – ΚΤΕΟ, διαμορφώσεις ραμπών εισόδου-εξόδου) με τη χρήση ανακλαστικού χρώματος διαβάσεων πεζών και ανακλαστικών σωμάτων. Σε όλο το μήκος του πεζοδρομίου θα τοποθετηθούν μεταλλικά κολονάκια για την προστασία των πεζών
Θέση «4» Συνεδριακό Κέντρο
Στην περιοχή του Συνεδριακού Κέντρου Καρπενησίου παρατηρούνται προβλήματα συνωστισμού στη στάθμευση των οχημάτων επί των υπαρχόντων Δημοτικών οδών με αποτέλεσμανα δημιουργούνται συνθήκες ατυχημάτων λόγω της αλληλεπίδρασης των οχημάτων με τους πεζούς και ποδηλάτες αλλά και τα άλλα οχήματα. Για να επιλυθεί το πρόβλημα, προτείνεται η επισκευή των θέσεων στάθμευσης του Συνεδριακού Κέντρου οι οποίες δε χρησιμοποιούνται λόγω της υποβαθμισμένης κατάστασής τους. Θα διατηρηθεί η σημερινή υψομετρία καθώς εξυπηρετείται απόλυτα η απορροή των ομβρίων. Θα εκτελεστούν καθαιρέσεις μέρους τοιχίου και ρείθρου που εμποδίζουν την ομαλή πρόσβαση, ασφαλτόστρωση και χωροθέτηση των θέσεων πάρκινγκ και θέσεων ΑΜΕΑ βάσει των ισχυόντων κανονισμών με χρήση ανακλαστικής βαφής. Επίσης, θα κατασκευασθούν ιστοί ηλεκτροφωτισμού για την απρόσκοπτη χρήση του χώρου κατά τις νυκτερινές ώρες. Θα προβλεφτεί χώρος φορτοεκφόρτωσης για τις ανάγκες του συνεδριακού κέντρου. Το εν λόγω έργο αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τη συγκοινωνιακή κατάσταση της πόλης και την οδική ασφάλεια της περιοχής.
Θέση «5» «Ρίζωμα» – Δημοτική οδός προς Χιονοδρομικό κέντρο Καρπενησίου
Προτείνεται κατασκευή πεζοδρομίου, σε συνέχεια των παρεμβάσεων που υλοποιούνται στα πλαίσια του έργου «Βελτίωση αστικών υποδομών περιοχής Προφήτη Ηλία Καρπενησίου». Στον εν λόγω άξονα παρατηρείται μεγάλος φόρτος κίνησης πεζών με σκοπό την άθληση, την αναψυχή και την κίνηση προς τοπικά κέντρα (καταστήματα – Γυμναστήρια – Κέντρο πόλης). Η κίνηση των οχημάτων με υψηλές ταχύτητες και η έλλειψη διαχωρισμού της κίνησης πεζών – οχημάτων καθιστά την εν λόγω διαδρομή πολύ επικίνδυνη για τους πεζούς. Επίσης, οι ιδιαίτερες συνθήκες της περιοχής (χιόνωση, παγοποίηση επιφανειακών υδάτων – ομίχλη) δυσχεραίνουν ακόμη περισσότερο την αρμονική και ασφαλή κίνηση πεζών – οχημάτων κατά τους χειμερινούς μήνες.Για τους παραπάνω λόγους προτείνουμε την κατασκευή πεζοδρομίου γενικού πλάτους 2,50 μ. Σημειακά και όπου δεν είναι δυνατή η τήρηση του πλάτους γίνονται οι απαραίτητες προσαρμογές. Δε γίνεται καθ’ όλο το μήκος του έργου καμία μεταβολή του καταστρώματος της υφιστάμενης οδού καθώς η ανάπτυξη του πεζοδρομίου γίνεται επί των υπαρχόντων ερεισμάτων που είναι γενικά μεγάλου πλάτους Δημοτικές εκτάσεις. Προβλέπονται φυτεύσεις και ηλεκτροφωτισμός καθ’ όλο το μήκος της επέμβασης για τη βελτίωση της ορατότητας κατά τις νυκτερινές ώρες. Λόγω της ολισθηρότητας του οδοστρώματος κυρίως κατά τους χειμερινούς μήνες αλλά και των συνθηκών έντονης χιόνωσης το οδόστρωμα θα διαστρωθεί με αντιολισθηρή ασφαλτική στρώση που αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τις συνθήκες οδικής ασφάλειας στη συγκεκριμένη θέση καθώς εξυπηρετούνται μεγάλοι φόρτοι οχημάτων με κίνηση από και προς το Χιονοδρομικό Κέντρο.
Θέση «6» Δρόμος προς Κεφαλόβρυσο
Ο Δημοτικός δρόμος προς την τουριστική περιοχή του Κεφαλοβρύσου παρουσιάζει έντονα φαινόμενα επικινδυνότητας λόγω του ολισθηρού και παλαιωμένου οδοστρώματος. Έχουν αναφερθεί πολλά προβλήματα από πεζούς, εποχούμενους και ποδηλάτες και λόγω αυξημένης επισκεψιμότητας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, προτείνονται οι εξής παρεμβάσεις για την άρση της επικινδυνότητας και τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας: Θα γίνει απόξεση του υπάρχοντος οδοστρώματος και μετά την εφαρμογή ασφαλτικής συγκολλητικής επάλειψης θα κατασκευαστεί ασφαλτική στρώση κυκλοφορίας συμπυκνωμένου πάχους 0,05 μ. με διαγράμμιση και σήμανση των επικίνδυνων σημείων.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ – Α.ΕΚ.Κ.
Λόγω της φύσεως του έργου (αποκατάσταση των φθορών του οδικού δικτύου και παρεμβάσεις για βελτίωση της οδικής ασφάλειας) απαλλάσσεται της περιβαλλοντικής μελέτης σύμφωνα με τις διατάξεις της Εγκυκλίου της Δ/νσης Περιβ/κής Αδειοδότησης του ΥΠΕΝ καθώς κρίνεται ότι οι εργασίες είναι μικρής κλίμακας, δε θα επιφέρουν αλλαγές στα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του υφιστάμενου οδικού δικτύου και δεν αναμένεται να προκαλέσουν σημαντικές αρνητικές διαφοροποιήσεις ως προς τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον. Τέλος ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να υπογράψει σύμβαση με μονάδα ανακύκλωσης μπαζών και ογκωδών αποβλήτων (Α.Ε.Κ.Κ.). Η διαχείριση των ΑΕΚΚ θα πραγματοποιείται σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας και τις γενικές κατευθύνσεις του προγράμματος εναλλακτικής διαχείρισης των επικίνδυνων αποβλήτων, που αποσκοπεί στην πρόληψη ή τον περιορισμό των ζημιογόνων για το περιβάλλον επιπτώσεων που προέρχονται από τις εργασίες διαχείρισής τους και στη λήψη των ενδεδειγμένων μέτρων.