Όνομα: Σπύρος Γούλας
Ιδιότητα: ποιητής
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Τόπος καταγωγής: Γρανίτσα
‘Φορώντας καινούρια ρούχα’ σε επίπεδο γραφής, με αμεσότητα, πλαστικότητα και ευφυία στην γραφή του, ο Σπύρος Γούλας κατάφερε να κερδίσει τις εντυπώσεις ήδη από το ντεμπούτο του στον συγγραφικό χώρο. Αν και απόφοιτος του τμήματος Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών & Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πατρών και προγραμματιστής, από τα παιδικά του χρόνια γράφει πολλά είδη, με την ποίηση όμως να κερδίζει την πένα του. Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικά The Books’ Journal, Διάστιχο, Culture Book, Καρυοθραύστις και Frapress, ενώ ποιήματά του έχουν περιληφθεί σε δύο ποιητικές ανθολογίες της λογοτεχνικής ομάδας του Πανεπιστημίου Πατρών και σε μία του Culture Book. Πρόσφατα βραβεύτηκε με δύο διακρίσεις για την πρώτη του συγγραφική απόπειρα που κυκλοφόρησε με τίτλο “Τα περσινά τους βάζουν για καλά”. Πηγή έμπνευσής του ο ίδιος ο άνθρωπος, μέσα στην καθημερινότητα, τις σχέσεις, τα συναισθήματα και τα εσωτερικά του αδιέξοδα. Ο Σπύρος Γούλας σε ένα κόσμο που όσο υπάρχουν ποιητές, μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα τον δούμε καλύτερο.
ΕΠ. Σπύρο η πρώτη σου ποιητική συλλογή “Τα περσινά τους βάζουν για καλά”, πρόσφατα βραβεύτηκε. Μίλησέ μας για τις διακρίσεις που απέσπασε, αλλά και για το περιεχόμενό της.
ΣΓ. Η συλλογή έλαβε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή “Γιάννης Βαρβέρης” της Εταιρίας Ελλήνων Συγγραφέων και το Κρατικό Βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα. Οι θεματικοί άξονες γύρω από τους οποίους στρέφεται είναι η μνήμη, η πρώτη επαφή με τον θάνατο, ο έρωτας, η απώλεια και το τραύμα, προσωπικές καταστάσεις τις οποίες προσπάθησα να διαχειριστώ μέσα από το γράψιμο.
ΕΠ. Πώς προέκυψε ο τίτλος της συλλογής σου;
ΣΓ. Ο τίτλος προέρχεται από ένα ποίημα της συλλογής στο οποίο γράφω “τα περσινά τους βάζουν για καλά, που τα έχουν δει οι πάντες” αναφερόμενος όμως στα “εσώτερα”, στον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε και φιλτράρουμε τα πράγματα. Κάθε χρόνο στο πανηγύρι της Παναγίας στη Γρανίτσα θέλω να φοράω καινούρια ρούχα, σκεπτόμενος πως είναι μία όμορφη μέρα, όλοι φοράμε τα καλά μας και είναι κρίμα να βάλω τα ίδια με πέρυσι. Σε αντιστοιχία λοιπόν, θέλησα να γράψω για έναν άνθρωπο που κάθε χρόνο φοράει “νέα εσώτερα”, που κινείται μπροστά, διαχειρίζεται τις καταστάσεις και δεν μένει στάσιμος, δεν φοράει τα “περσινά” του.
ΕΠ. Πόσο επηρέασε η σύγχρονη πραγματικότητα που ζούμε, το περιεχόμενο της συλλογής;
ΣΓ. Η σύγχρονη πραγματικότητα βρίσκεται στον πυρήνα της συλλογής όχι μόνο θεματολογικά αλλά και εκφραστικά. Προσπάθησα να απαντήσω στο ερώτημα όχι μόνο πώς βιώνουμε την εποχή αλλά και πώς την εκφράζουμε. Πώς βιώνουμε τον θάνατο και τα ταφικά έθιμα μεγαλώνοντας στην πόλη; Πώς διαχειριζόμαστε την ερωτική απώλεια όταν το facebook δεν μας επιτρέπει να ξεχάσουμε; Και πέρα από αυτό, τι είδους γλώσσα χρησιμοποιούμε για να μιλήσουμε για αυτά τα πράγματα; Στα ποιήματα της συλλογής υπάρχουν νεολογισμοί, μίξη αγγλικών και ελληνικών, φράσεις αργκό και βρισιές. Προσπάθησα να απαντήσω στο ερώτημα τι σημαίνει σύγχρονη ποιητική γραφή και να καταθέσω μία δική μου πρόταση για την ποίηση που γράφει ένας νέος άνθρωπος.
ΕΠ. Προέρχεσαι από ένα καθαρά τεχνοκρατικό περιβάλλον. Πόσο εύκολη είναι η μετάβαση στον κόσμο της συγγραφής;
ΣΓ. Γράφω από το δημοτικό, οπότε πρώτα ασχολήθηκα με το γράψιμο και μετά με τους υπολογιστές. Στην πραγματικότητα δεν νιώθω πως υπάρχει κάποιου είδους μετάβαση. Τόσο ο συγγραφέας όσο και ο προγραμματιστής κάθονται πολλές ώρες σιωπηλοί μπροστά από τον υπολογιστή προσπαθώντας να εκφράσουν γραπτώς τη λύση σε ένα πρόβλημα. Ανάλογες αντιστοιχίες μπορείς να βρεις για όλα τα επαγγέλματα, η ποίηση είναι χαρακτηριστικό του ανθρώπου, όχι ενός συγκεκριμένου επαγγελματικού κλάδου. Το να διαβάζεις και να γράφεις από μικρή ηλικία είναι μάλλον πιο σημαντικό από το τι δουλειά κάνεις.
ΕΠ. Πόση ΄λογική’ μπορεί να κρύβει ένα ποίημα;
ΣΓ. Πολλή! Τίποτα δεν είναι τυχαίο, από τις λέξεις μέχρι και τα σημεία στίξης. Υπάρχει πάντα ένα σχέδιο και μία δομή. Προφανώς δουλεύεις με βάση ένα αισθητικό κριτήριο, ένα συναισθηματικό φίλτρο για τον κόσμο που σε περιβάλλει, αλλά όταν έρχεται η ώρα της τελική απεικόνισης στο χαρτί προσπαθείς και να αποστασιοποιηθείς από το κείμενο προκειμένου να ελέγξεις αν επιτυγχάνει τον τελικό του σκοπό. Προτιμώ σημαίνει επιλέγω και αυτό είναι (και) μία λογική διεργασία.
ΕΠ. Ποια απ’ τα ‘περσινά μας’ θα άξιζε να βάλουμε ‘για καλά’;
ΣΓ. Ελπίζω κανένα! Προσπάθησα να γράψω για τον άνθρωπο που με χιούμορ και αυτοσαρκασμό διαχειρίζεται τα τραύματά του και αναζητά μία επόμενη εκδοχή του, ένα ισχυρότερο κράμα ικανό να αντέξει αυτά που προηγουμένως μας λύγιζαν. Πώς θα το καταφέρεις αν δεν εξελίσσεσαι; Πώς θα το καταφέρεις αν φοράς τα περσινά σου;
ΕΠ. Ποια είναι τα επόμενα συγγραφικά βήματά σου;
ΣΓ. Ποίηση, στον βαθμό των δυνάμεών μου.