Γράφει η Μαίρη Μπαζιώνη: ‘Factfulness: Δέκα λόγοι που κάνουμε λάθη για τον κόσμο μας’

850
maxresdefault

του Hans Rosling, Εκδόσεις κάτοπτρο

Το βιβλίο «Factfulness: Δέκα Λόγοι που κάνουμε λάθος για τον κόσμο μας – και γιατί η κατάσταση είναι καλύτερη απ’ ό,τι νομίζετε» γραμμένο από τους Χανς Ρόσλινγκ, Όλα Ρόσλινγκ και Άννα Ρόσλινγκ Ρόνλουντ, αναφέρεται σε κοινές παρανοήσεις σχετικά με την κατάσταση του κόσμου και παρουσιάζει μία αρκετά αισιόδοξη οπτική για την παγκόσμια πρόοδο. Πώς το κάνει, όμως, αυτό; Με το να παρουσιάζει κάποιες γνωστικές προκαταλήψεις που εμποδίζουν τον ανθρώπινο νου να αντιληφθεί τον κόσμο με ακρίβεια και τον οδηγούν σε εσφαλμένα συμπεράσματα.

Το Κενό Ένστικτο: Οι άνθρωποι τείνουν να αντιλαμβάνονται τον κόσμο ως διαιρεμένο σε διακριτές ομάδες με σημαντικά κενά μεταξύ τους, όπως πλούσιες και φτωχές χώρες. Ωστόσο, αυτή η υπεραπλουστευμένη αντίληψη αγνοεί την ποικιλομορφία και την πρόοδο εντός αυτών των ομάδων.

Το Ένστικτο της Αρνητικότητας: Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης συχνά επικεντρώνονται σε αρνητικά νέα, οδηγώντας τους ανθρώπους να πιστεύουν ότι ο κόσμος χειροτερεύει. Στην πραγματικότητα, πολλές θετικές εξελίξεις παραμένουν απαρατήρητες.

Το Ένστικτο της Ευθείας Γραμμής: Οι άνθρωποι συχνά υποθέτουν ότι οι τάσεις θα συνεχίσουν σε μια ευθεία γραμμή, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη πιθανές διακυμάνσεις ή αλλαγές.

Το Ένστικτο του Φόβου: Ο φόβος είναι μια ισχυρή συναισθηματική αντίδραση που μπορεί να οδηγήσει σε ακατάλληλες αποφάσεις και αντιλήψεις σχετικά με τον κίνδυνο. Η κατανόηση στατιστικών και πιθανοτήτων μπορεί να βοηθήσει στη μείωση αυτού του ενστίκτου.

Το Ένστικτο του Μεγέθους: Οι άνθρωποι δυσκολεύονται να κατανοήσουν μεγάλους αριθμούς και παγκόσμιες κλίμακες, οδηγώντας σε παρανοήσεις σχετικά με την έκταση διαφόρων θεμάτων.

Το Ένστικτο της Γενίκευσης: Η υπεραπλούστευση και η γενίκευση μπορεί να οδηγήσει σε παρανοήσεις σχετικά με πολύπλοκα θέματα και πολυμελείς πληθυσμούς.

Το Ένστικτο της Πεποίθησης: Κάποιοι άνθρωποι πιστεύουν ότι ο κόσμος είναι έτοιμα διαμορφωμένος ή προκαθορισμένος και πως δεν μπορεί να αλλάξει. Είναι η πεποίθηση ότι η πρόοδος είναι αδύνατη και ότι οι αλλαγές αναπόφευκτα αρνητικές. Αυτή η πεποίθηση οδηγεί σε αδράνεια ή αδυναμίας δράσης.

Συνολικά, το “Factfulness” προτρέπει τους αναγνώστες να αναθεωρήσουν σχετικά με τις προκαταλήψεις τους και να επιδείξουν μια πιο κριτική και αισιόδοξη στάση, βασισμένη κυρίως σε γεγονότα, με σκοπό να κατανοήσουν τον κόσμο. Με το να αποδοκιμάζει μύθους και παρανοήσεις, ο Ρόσλινγκ παρέχει έναν πειστικό επιχειρηματικό λόγο και προσφέρει ελπίδα για ένα φωτεινότερο μέλλον.