Site icon evrytanikospalmos.gr

Ο Ευρυτάνας της εβδομάδας

fouka

Όνομα: Ανδρέας Π. Φούκας

Ιδιότητα: Καθηγητής Μουσικής, Μουσικολόγος, Τραγουδιστής

Τόπος Καταγωγής: Βούλπη

Τόπος διαμονής: Αγρίνιο

ΕΠ. Πώς επιλέξατε να ασχοληθείτε επαγγελματικά με τη μουσική;

ΑΦ. Σχετικά από μικρή ηλικία έδειξα ένα μεγάλο ενδιαφέρον για τον κόσμο της μουσικής. Θυμάμαι 7 ετών συμμετείχα στην παραδοσιακή χορωδία του χωριού μου, στη συνέχεια στο σχολείο στις σχολικές γιορτές σχεδόν πάντα τραγουδούσα σόλο, και μπορώ να πω πως σαν παιδί πολύ μου άρεσε η όλη διαδικασία, το να τραγουδάς και να επικοινωνείς με το κοινό, το να δέχεσαι την αποδοχή του, βεβαία τότε δεν τα καταλάβαινα όλα αυτά, σίγουρα όμως το απολάμβανα.

Στην συνέχεια στα 9 μου χρόνια, η Φιλαρμονική του Δήμου Αγρινίου. Μεγάλο σχολείο για εμένα, εκεί έπιασα για πρώτη φορά μουσικό όργανο στα χέρια μου και ήρθα σε επαφή με την θεωρία της μουσικής, αλλά και με το πώς είναι να παίζεις σε μία ορχήστρα, να συμμετέχεις σε μια συναυλία σαν μουσικός ποιες οι ευθύνες και ποιες οι χαρές και οι απολαύσεις. Πραγματικά ευγνωμονώ όλους τους δασκάλους μου και τον Μαέστρο για όλα όσα μου προσέφεραν.  Στην συνέχεια το Μουσικό Σχολείο άλλο ένα μεγάλο κεφάλαιο για εμένα, εκδηλώσεις, μαθήματα μουσικής, χορωδίες, ορχήστρες, πειραματισμός και επαφή με διάφορα είδη μουσικής, όλα τα παραπάνω συντέλεσαν στο να αγαπήσω το χώρο της μουσικής, ο οποίος συνεχώς με εκπλήσσει καθώς είναι απέραντος.

ΕΠ. Πείτε μας λίγα λόγια για τις σπουδές σας.

ΑΦ. Είμαι απόφοιτος του Μουσικού Σχολείου Αγρινίου, Πτυχιούχος Ανώτερων Θεωρητικών, Διπλωματούχος Βυζαντινής Μουσικής, πτυχιούχος Μονωδίας, φέτος το καλοκαίρι ολοκληρώνω το δίπλωμα μου στο Λυρικό Τραγούδι και το πτυχίο μου στο παραδοσιακό τραγούδι. Επίσης είμαι τελειόφοιτος του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με ειδίκευση στο Κλασσικό Τραγούδι.

ΕΠ. Ανά τα χρόνια έχετε διευθύνει αρκετές χορωδίες και μάλιστα,  έχετε ιδρύσει την Μεικτή Πολυφωνική Χορωδία ενηλίκων ‘‘Μελοέσσα’’. Πείτε μας λίγα λόγια για την πορεία της.  

ΑΦ. Η χορωδιακή μουσική με γοήτευε από μικρή ηλικία. Σκεφτείτε ότι έχω συμμετάσχει σαν χορωδός σε περισσότερα από 10 χορωδιακά σχήματα, ενώ έχω διευθύνει και διδάξει τουλάχιστον 4. Πράγματι στην Μεικτή Πολυφωνική Χορωδία ενηλίκων ‘‘ Μελόεσσα’’ είμαι διευθυντής και καθηγητής τα τελευταία 5 χρόνια από ιδρύσεως της. Η ιδέα και η πρόταση για τη δημιουργία μιας χορωδίας το μακρινό 2019 ήταν της συνεργάτιδας κ. Μαίρης Τσιρώνη η οποία στήριξε το εγχείρημα και στέγασε αυτή τη δράση στον χώρο της και την ευχαριστώ πολύ. Ξεκινήσαμε με 10 χορωδούς, 3 άντρες και 7 γυναίκες, χωρίς να φανταζόμαστε τότε πώς μπορεί αυτό να εξελιχθεί. Χρόνο με το χρόνο η συμμετοχή ανέβαινε. Ατονήσαμε λίγο την περίοδο του Κορονοϊού, βέβαια δεν χάσαμε την επαφή με τους χορωδούς μας, κάναμε συναντήσεις μέσω Skype. Μετά τον Κορονοϊό, μαζί με τις δραστήριες Μαίρη Τσιρώνη και Κατερίνα Μπιλίνη ιδρύουμε τον Πολιτιστικό Σύλλογο ‘‘Καλλιτεχνοχώρι’’ έναν Σύλλογο με έντονη παρουσία στο πολιτιστικό γίγνεσθαι της ευρύτερης περιοχής του Αγρινίου. Η χορωδία μας λοιπόν τα δύο τελευταία χρόνια βρίσκεται στην πιο δημιουργική της φάση σήμερα αριθμούμε περί τους 50 χορωδούς και πέρα των διαφόρων συμμετοχών μας σε φεστιβάλ και παραγωγές άλλων φορέων, έχουμε παρουσιάσει δυο μεγάλες συναυλίας οι οποίες γνώρισαν μεγάλη επιτυχία. Την πρώτη το 2023 με τίτλο ‘‘Νύχτα μαγικιά…στα θερινά σινεμά’’ με τη συμμετοχή καταξιωμένων τραγουδιστών του καθηγητού Μουσικολογίας και Τενόρου κ. Δημοσθένη Φιστουρή – στον οποίο οφείλω πολλά όσον αφορά τη μουσική μου κατάρτιση αλλά και την διαμόρφωση της τεχνικής μου και της διδασκαλίας μου καθώς τυγχάνει ο καθηγητής μου – , της μεσόφωνου κ. Τζένης Χατζηδήμου, και του Αγρινιώτη Σωτήρη Γκεβεντζε. Και τη δεύτερη το 2024 με τίτλο ‘‘Μελωδικές Περιπλανήσεις Καλοκαιρινής Νυκτός’’ με την συμμετοχή του κορυφαίου Έλληνα ερμηνευτή κ. Μανώλη Μητσιά.

ΕΠ. Η μουσική διδάσκεται στα ελληνικά σχολεία, αλλά θα λέγαμε ότι βρίσκεται στην 2η γραμμή της εκπαίδευσης. Θεωρείτε ότι χρειαζόμαστε περισσότερη μουσική παιδεία στα σχολεία μας;

ΑΦ. Θεωρώ πώς ο τρόπος που διδάσκεται η μουσική στην Άβάθμια και ‘Ββάθμια εκπαίδευση πρέπει να αλλάξει εκ βάθρων. Πολύ συνάδελφοι καταβάλλουν φιλότιμες προσπάθειες για να εμφυσήσουν στα παιδιά την μαγεία και την φλόγα για την μουσική, άλλα δεν παύουν να αποτελούν μειοψηφία και εξαιρέσεις. Σίγουρα δεν φταίνε οι συνάδελφοι, ακολουθούν το πρόγραμμα του υπουργείου και το εγκεκριμένο διδακτικό έντυπο. Κατά την γνώμη μου υπάρχει μια απαξίωση για τα μαθήματα καλλιτεχνικής φύσης, πράγμα το οποίο θα έπρεπε να αλλάξει καθώς υπάρχουν παιδιά που έχουν κλίση στη μουσική και τα εικαστικά και θα έπρεπε η δημόσια εκπαίδευση να τους δίνει την ευκαιρία να ανακαλύπτουν το ταλέντο τους αλλά και να το καλλιεργούν.

ΕΠ. Φέτος έχετε αναλάβει ένα ακόμη απαιτητικό έργο, την οργάνωση και διεύθυνση της χορωδίας στο Ραπτόπουλο, του Δήμου Αγράφων. Πώς σας φαίνεται αυτή η εμπειρία;

ΑΦ. Όπως λένε κάθε αρχή και δύσκολη. Για εμένα ήταν μια πρόκληση όλο αυτό. Παρ’ όλα αυτά πρέπει να πω πως είμαι ενθουσιασμένος και συγκινημένος με την θέληση και την συνέπεια των μελών της χορωδίας. Πραγματικά στηρίζουν αυτή την προσπάθεια με όλες τους τις δυνάμεις και με την ενεργή συμμετοχή και παρουσία τους. Έχουμε κάνει μεγάλη πρόοδο για τον καιρό που δουλεύουμε μαζί. Ήδη ετοιμαζόμαστε για την πρώτη εμφάνιση της χορωδίας μας στην εκδήλωση για το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου στην πλατεία του χωριού.

ΕΠ. Τί θα λέγατε σε έναν ενήλικα που θα ήθελε να ασχοληθεί με την μουσική; Ποιες οι απαιτήσεις και ποια τα ωφέλη;

ΑΦ. Αρχικά να αναφέρω πως ποτέ δεν είναι αργά. Σίγουρα ένας 60ντάρης μπορεί να μην προλάβει να παίξει όπως ένας σολίστας που μελετά 30 χρόνια – χωρίς αυτό να είναι καθολικό – αλλά σίγουρα θα μάθει. Θα πρέπει να αφιερώσει ένα ικανό κομμάτι από τον χρόνο του αλλά θα είναι πιο χαλαρός από κάποιον νέο που έχει να προλάβει την καριέρα του και τις καλλιτεχνικές του υποχρεώσεις οπότε η μελέτη γίνεται υπό κάποια σχετική πίεση. Ακόμη τα οφέλη της μουσικής στον άνθρωπο είναι δεκάδες. Η μουσική είναι μια μορφή ψυχοθεραπείας για τον άνθρωπο ακόμη η μελέτη της έχει ευεργετικές ιδιότητες για τον ανθρώπινο εγκέφαλο.

ΕΠ. Ο αρχιμουσικός πρέπει να διαθέτει πλήθος παράλληλων ικανοτήτων. Ποιες είναι αυτές;

ΑΦ. Ο αρχιμουσικός πρέπει πρωτίστως να είναι γνώστης. Να μπορεί να εκτελέσει έστω τραγουδώντας –  αν όχι παίζοντας –  όλα τα μουσικά μέρη τα οποία ζητά από τους μουσικούς να εκτελέσουν. Επίσης πρέπει να έχει ολοκληρωμένη αντίληψη και παιδεία και διευρυμένους μουσικούς ορίζοντες για να μπορεί να δώσει πνοή σε κάθε τι που διδάσκει και διευθύνει. Επιπλέον θα πρέπει να είναι μεταδοτικός και να εμπνέει εμπιστοσύνη και σεβασμό στους μουσικούς και στους χορωδούς. Τέλος θα πρέπει να έχει ηγετικές ικανότητες, να μπορεί να επιβληθεί αλλά και να πάρει αποφάσεις με όποιο κόστος μερικές φορές.

Exit mobile version