Η μελέτη του ιστορικού Marc Ferro “Πώς αφηγούνται την ιστορία στα παιδιά σε ολόκληρο τον κόσμο” αναφέρεται στη χρησιμοποίηση της ιστορίας ως παιδαγωγικού εργαλείου για την πολιτιστική διαμόρφωση και την ενίσχυση της εθνικής ταυτότητας των νέων γενεών. Πώς γίνεται αυτό; Φυσικά μέσα από τα σχολικά βιβλία. Η κεντρική ιδέα του βιβλίου είναι ότι η ιστορία δεν είναι μια ουδέτερη αφήγηση, αλλά μια «κατασκευή» που επηρεάζεται από τις πολιτικές, κοινωνικές και πολιτιστικές επιδιώξεις κάθε έθνους. Παράλληλα, πραγματεύεται τη σημασία της κριτικής σκέψης και την ανάγκη για έναν πιο πολυφωνικό και πλουραλιστικό τρόπο διδασκαλίας της.
Ο συγγραφέας έχοντας κάνει ενδελεχή έρευνα σε σχολικά βιβλία από διάφορες χώρες, όπως τη Γαλλία, τη Ρωσία, την Κίνα, τη Γερμανία, και τις Ηνωμένες Πολιτείες, παρουσιάζει τις διαφορετικές ιστορικές αφηγήσεις και εξηγεί πώς αυτές διαμορφώνονται ανάλογα με τις ανάγκες κάθε κοινωνίας. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι εθνικοί ήρωες δοξάζονται, τα ιστορικά γεγονότα παρουσιάζονται μεροληπτικά, και οι δύσκολες ή αμφιλεγόμενες στιγμές υποβαθμίζονται ή παραλείπονται εντελώς, ώστε να παραχθούν προκαθορισμένες εικόνες για το παρελθόν, που εξυπηρετούν τις κυρίαρχες αφηγήσεις της εκάστοτε πολιτικής ελίτ.
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα σημεία του βιβλίου είναι η σύγκριση της διδασκαλίας της ιστορίας στις χώρες με μεγάλο ιστορικό πολεμικών συρράξεων. Ο Ferro προσφέρει πολύ ενδιαφέροντα παραδείγματα ερευνώντας τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος στη Γερμανία και την Ιαπωνία, καθώς και πώς οι δύο χώρες διαχειρίζονται το θέμα της ενοχής για τα εγκλήματα πολέμου. Ομοίως, αναλύει την ιστορία της αποικιοκρατίας όπως διδάσκεται στις πρώην αποικιοκρατικές δυνάμεις σε αντίθεση με τις αφηγήσεις που συναντάμε στις πρώην αποικίες.