«Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα;»
Γράφει ο Νίκος Κάσδαγλης, (εν αναμονή) αναπληρωτής θεολόγος
Συνηθίζεται στους θεολογικούς χώρους να τονίζεται πως δεν είναι ορθόδοξης προέλευσης η ρήση του τίτλου «Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα..» και πως προέρχεται από , Ρωμαιοκαθολικής πλευράς, τακτικές ,όπου προκειμένου να επιτευχθούν διάφοροι στόχοι, ήταν επιτρεπτή η χρησιμοποίηση κάθε μέσου.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα συγχωροχάρτια της Καθολικής Εκκλησίας, με τα οποία έδιναν άφεση αμαρτιών.
Ως γνωστόν, στην Παπική Εκκλησία, τα συγχωροχάρτια τα έδιναν με υλικά ανταλλάγματα και ως εκ τούτου έγιναν μεγάλη πληγή και αίτια καταχρήσεων. Κατάντησαν, μάλιστα, να πωλούνται όχι μονάχα σε αυτούς που έφταιξαν, αλλά και σε ηγεμόνες και κακούργους, ακόμη και για πράξεις που θα γίνονταν στο μέλλον!
Η κατάχρηση των συγχωροχαρτιών έφτασε στον κολοφώνα τα δόξας της στη Γερμανία, όπου ένας μοναχός, ο Τέτσελ, απεσταλμένος του Πάπα Λέοντα Ι’ πούλαγε συγχωροχάρτια για το τελείωμα, δήθεν, του ναού του Αγίου Πέτρου της Ρώμης. Το σύστημα αυτό έφερνε πολλά χρήματα. Στα τέλη, μάλιστα, του Μεσαίωνα, οι Πάπες το καθιέρωσαν παντού, λέγοντας ότι είναι ένα μέσο, για να παροτρύνουν τους πιστούς να συμμετάσχουν στις Σταυροφορίες.
Ο σκοπός, έλεγαν, αγιάζει τα μέσα που μεταχειρίζονταν, για να μαζεύουν χρήματα κι έτσι να γιομίζουν τα παπικά ταμεία, να αυξάνουν τον παπικό προϋπολογισμό. Ο Πάπας, μάλιστα, ο Κάλλιστος Γ’, έδινε συγχωροχάρτια και για τις ψυχές που βρίσκονταν στο Καθαρτήριο.
Από αυτά τα συγχωροχάρτια έμεινε από τότε η παροιμιακή φράση «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα».
Τις τελευταίες λοιπόν ημέρες γίναμε μάρτυρες στο ίντερνετ:
Αφενός άρθρων τα οποία και αντιεπιστημονικά (ως απομόνωση κεφαλαίων παραγράφων κτλ) και αντιδημοσιογραφικά είναι, διότι έρευνα δεν έγινε (;) και αν έγινε πως παρουσιάστηκε και με ποιο…σκοπό;
Αφετέρου αναπαραγωγή των εν λόγω άρθρων σε site και προφίλ στα social media του «θεολογικού χώρου»
Εν προκειμένω:
Το πρώτο άρθρο κυκλοφόρησε με τον τίτλο «Προσευχή στον Αλλάχ στα θρησκευτικά της Δ’ Δημοτικού;» (οι ενδιαφερόμενοι ας πληκτρολογήσουν τον τίτλο και θα το βρουν)
Κραυγές περί προδοσίας, αλλοίωσης κτλ κτλ
Απομονώθηκε, σε επίπεδο φωτογραφίας, από το βιβλίο-φάκελο των θρησκευτικών της Δ δημοτικού, το κομμάτι της θεματικής ενότητας 1.5,σελ.22, το οποίο αναφέρεται στις προσευχές άλλων θρησκευτικών παραδόσεων και συγκεκριμένα αυτό που περιγράφει για το Ισλάμ. Και έγινε χαμός…
Βέβαια πιο πάνω, πάλι σε μια μικρή παράγραφο, λέει για τους Ιουδαίους. Ακόμη πιο πάνω αναφέρεται στην προσευχή στη χριστιανική παράδοση, στην ελληνική ποίηση και καταλήγει στις προσευχές άλλων θρησκευτικών παραδόσεων. Και μιλάμε για το κεφάλαιο το οποίο αναφέρεται στην προσευχή κ παραθέτει πόσα παραδείγματα από την ορθόδοξη παράδοση.
(το φάκελο του μαθητή της Δ’ δημοτικού μπορείτε να το βρείτε εδώ http://iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Grafeia/Graf_Ereynas_A/Nea_progr_spoyd_Thriskeytika/NEOI_FAKELOI/350949975-FAKELOS-MATHITI-THRISKEFTIKA-D-DHMOTIKOU.pdf
Και Τους φακέλους γενικά των τάξεων εδώ http://iep.edu.gr/el/%CF%86%CE%AC%CE%BA%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CE%B9-%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%82 )
Το δεύτερο άρθρο έχει τον τίτλο (με παραλλαγές στις διάφορες αναρτήσεις)
« Ο Χριστός και οι Ινδιάνοι» Με φωτό από τη σελίδα 64 του φακέλου του μαθητή των Θρησκευτικών της Γ΄ Δημοτικού
(το φάκελο του μαθητή της Γ δημοτικού μπορείτε να το βρείτε εδώ http://iep.edu.gr/images/IEP/EPISTIMONIKI_YPIRESIA/Epist_Grafeia/Graf_Ereynas_A/Nea_progr_spoyd_Thriskeytika/NEOI_FAKELOI/350949767-FAKELOS-MATHITI-THRISKEFTIKA-C-DHMOTIKOU.pdf. Την εν λόγω φωτογραφία στην σελίδα 64 του φακέλου. Και Τους φακέλους γενικά των τάξεων εδώ http://iep.edu.gr/el/%CF%86%CE%AC%CE%BA%CE%B5%CE%BB%CE%BF%CE%B9-%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%82 )
Μια από τα ίδια:
«εμπαιγμός του Χριστού», «προδοσία της πίστης» κτλ κτλ.
Η σελίδα βέβαια ανήκει στην ενότητα για τη Γέννηση του Χριστού και αν έχετε αντοχές, που πρέπει να έχετε ως λογικά όντα, ας την ανατρέξουμε:
Χριστούγεννα:
Ο Θεός γίνεται άνθρωπος
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 4,σελ.53-72
Με 19 δηλαδή σελίδες για τη Γέννηση του Χριστού, το κεφάλαιο ξεκινάει για το τι γιορτάζουμε στα γενέθλια και συνεχίζει :
ΙΙ. Χριστούγεννα: Ο νεογέννητος Ιησούς, ένα δώρο στον κόσμο, με αποσπάσματα από την Καινή Διαθήκη,σελ.57-60.
ακολουθεί η ανάλυση της αγιογραφικής απεικόνισης της Γέννησης, ορθοδόξου τεχνοτροπίας, στη σελ.61,με τίτλο: Διαβάζουμε την Εικόνα της Γέννησης του Χριστού. (ώστε όποια παιδιά βλέπουν την εικόνα να ξέρουν το σημαινόμενο)
Και εν συνεχεία στη σελίδα 62 έχουμε μία σύνθεση εικόνων με τίτλο «Παραστάσεις της Γέννησης απ’ όλο τον κόσμο»
Και κάπως έτσι φτάσαμε στην πέτρα του σκανδαλισμού:
Σελ.63 ΙΙΙ. Η γιορτή των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, με αποσπάσματα: Από την ελληνική και ξένη λογοτεχνία, στην οποία παράγραφο και συγκεκριμένα στη σελ.64 έχει τη περίφημη απεικόνιση της Παναγίας με το Χριστό στη “γλώσσα” των Ιαπώνων και των Ινδιάνων.
Τελειώσαμε; Φυσικά και όχι γιατί ακολουθούν πολύ όμορφα στη σελίδα 65 τα:
Ελληνικά κάλαντα
Χριστουγεννιάτικα κάλαντα
Με κάλαντα από διάφορες περιοχές της Ελλάδας!
Σελίδα 67: Κάλαντα και τραγούδια απ’ όλο τον κόσμο
Σελίδα 68:
Τα Χριστούγεννα στην Ελλάδα. Ήθη και έθιμα
Σελ.70 Πρωτοχρονιάτικα έθιμα και παραδόσεις
Σελ.71.Έθιμα από όλο τον κόσμο.
Ναι και κάπου εδώ τελειώσαμε αυτό το περίφημο κεφάλαιο με τις …αλλοτριώσεις !!
Να μην ξεχάσουμε να επισημάνουμε πως όλα τα ανωτέρω συνοδεύονται πάντα με ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ!
Και πριν το κλείσιμο: απορώ πώς στο, μέχρι πέρσι (πρόπερσι) και ως βοηθητικό υλικό (πλέον), βιβλίο των Θρησκευτικών της Β γυμνασίου, δεν υπήρξε αντίδραση για την απεικόνιση του Ιωσήφ και της Παναγίας ως εγχρώμων!
Δείτε την, σελίδα 35
Η φυγή στην Αίγυπτο. Έργο ανώνυμου λαϊκού ζωγράφου της Αφρικής
Επίσης, πώς και δεν σκανδαλίζονται, όσοι σκανδαλίστηκαν, με την παράσταση και πολύ διαδεδομένη εικόνα του ξανθού γαλανομάτη Ιησού, αφού ιστορικά ο Ιησούς ήταν σημιτικής καταγωγής άρα (κατ’ άνθρωπον) πιο πιθανόν να ήταν μελαχρινός με μαλλιά μαύρα.
Επισημαίνω: εννοείται σέβομαι τις αντίθετες γνώμες, αντιδρώ όμως στην αλλοίωση-απομόνωση κειμένων, προπαγάνδα και αναδημοσίευση αυτών. Το παρόν κείμενο αυτό έχει σκοπό να τονίσει. Κλείνω:
«Δογματισμός είναι να ταυτίζεις την αλήθεια με τις αντοχές της σκέψης σου», λέει ο Λίο Στράους στο «Φυσικό δίκαιο και ιστορία». Η σκέψη σου αντέχει να φτάσει ως ένα σημείο, αυτό το χρίζεις αλήθεια και από εκεί και πέρα το υπηρετείς.
Υ.γ: μιλάμε για φάκελο μαθητή και όχι για βιβλίο. Δηλαδή ο κάθε εκπαιδευτικός έχει προτεινόμενο υλικό σε συγκεκριμένες ενότητες, το οποίο προσαρμόζει και έχει την ευθύνη για την παρουσίαση και ανάλυση.