Καταδικάζει η ΕΛΜΕ Ευρυτανίας το νέο νομοσχέδιο
Τι προβλέπει το σχέδιο Νόμου
Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει στην εκπαιδευτική κοινότητα η ψήφιση του νομοσχεδίου που πραγματοποιήθηκε χθες ημέρα Τρίτη 21/1/2020 σχετικά με την αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων στον ΑΣΕΠ και την εξίσωση των ιδιωτικών κολεγίων με τα δημόσια πανεπιστήμια, οδηγώντας τους εκπαιδευτικούς στους δρόμους πραγματοποιώντας πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο. Η εξέλιξη αυτή πέρα από την εξίσωση των ιδιωτικών κολεγίων με τα δημόσια πανεπιστήμια, θα οδηγήσει στην ανεργία χιλιάδες αναπληρωτές, στην πλήρη εμπορευματοποίηση της τριτοβάθμιας και στην υποβάθμιση των πανεπιστημιακών πτυχίων. Θέση παίρνει η ΕΛΜΕ Ευρυτανίας με τρίωρη στάση εργασίας που πραγματοποιήθηκε στην χθες, ενώ παράλληλα εξέφρασε τις απόψεις της για την απόφαση αυτή του Υπουργείου Παιδείας. Ειδικότερα, με έγγραφό της η ΕΛΜΕ αναφέρει ότι με την απόφασή της η Κυβέρνηση πλήττει τη δημόσια εκπαίδευση, οξύνοντας σε μεγάλο βαθμό το πρόβλημα της αδιοριστίας χιλιάδων εκπαιδευτικών. Με τη διάταξη αυτή ταυτίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα με τα ακαδημαϊκά προσόντα, προτιμώντας η Κυβέρνηση να εφαρμοστεί το κοινοτικό δίκαιο ως προς τα κολλέγια και όχι ως προς τους αναπληρωτές. Με την εφαρμογή της απόφασης αυτής τραγικό θα είναι το αποτέλεσμα, καθώς με αυτό τον τρόπο θα υποβαθμιστεί με θεσμικό τρόπο η λειτουργία και η ποιότητα της εκπαίδευσης.
Αποσπάσματα από την επιστολή της ΕΛΜΕ
‘’Η διάταξη αυτή ταυτίζει επαγγελματικά δικαιώματα με ακαδημαϊκά προσόντα και καταργεί στην ουσία τον υπεύθυνο για την ακαδημαϊκή ισοτιμία φορέα που είναι ο Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. Τα πτυχία των κολλεγίων, που πριν από λίγα χρόνια δεν ανήκαν καν στη δικαιοδοσία του Υπουργείου Παιδείας, αλλά σε αυτή του Υπουργείου Εμπορίου, θα είναι ισότιμα με αυτά των ελληνικών Α.Ε.Ι. και στη συνέχεια θα γίνεται δυνατή η συμμετοχή των αποφοίτων των κολεγίων σε προκηρύξεις του δημοσίου και του ΑΣΕΠ. Η κυβέρνηση επικαλείται την αναγκαιότητα συμμόρφωσης στην, εις βάρος της Ελλάδας, απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για την αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους των κολλεγίων…
Όμως το ζήτημα αφορά και την ποιότητα των σπουδών και την οικονομική αφαίμαξη των νέων, για να «σπουδάσουν» επί πληρωμή. Αφορά την ελληνική κοινωνία στο σύνολό της υποβαθμίζοντας και με θεσμικό τρόπο τη λειτουργία και την ποιότητα της εκπαίδευσης. Ας φανταστούμε ποιο θα είναι το εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό αποτέλεσμα ενός σχολείου που θα αποτελεί για τους μαθητές του απλά μια υποχρέωση παρουσίας στο χώρο, αφού οι «πανεπιστημιακές» τους σπουδές και η συνακόλουθη εξέλιξή τους θα είναι «τακτοποιημένη» από τα ιδιωτικά κολλέγια. Όμως από αυτό το, νομοτελειακά, κακό αποτέλεσμα το Υπουργείο προτίθεται να αξιολογήσει τους εκπαιδευτικούς. Η εκπαίδευση είναι ένα συλλογικό αγαθό και η μόρφωση και η παιδεία αυταξίες που μπορούν και πρέπει να υπηρετηθούν από το δημόσιο σχολείο και όχι με τις λογικές και τις πρακτικές της ελεύθερης αγοράς. Η ψήφιση μιας τέτοιας διάταξης είναι ευθεία βολή στην καρδιά του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Ακραία μορφή υποταγής στην αγορά και μη αναστρέψιμο πλήγμα στον μορφωτικό και παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου.’’
Επιγραμματικά το σχέδιο Νόμου
Το σχέδιο νόμου «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις», ανάμεσα σε άλλα: Προβλέπει τις προσλήψεις στο δημόσιο, μέσω ΑΣΕΠ, πτυχιούχων ιδιωτικών κολεγίων που είναι παραρτήματα αναγνωρισμένων ΑΕΙ του εξωτερικού (ΕΕ ή τρίτης χώρας). Επανιδρύει την Αρχή Αξιολόγησης στα ΑΕΙ με αυξημένες αρμοδιότητες. Προβλέπει εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση στα ΑΕΙ και συνδέει το20% της χρηματοδότησής τους με την Αξιολόγηση, άρα δεν είναι δεδομένο. Αναστέλλει τη λειτουργία 37 τμημάτων ΑΕΙ που ήταν να ξεκινήσουν από το 2020-21. Μετατρέπει ξανά την 30η Ιανουαρίου σε γιορτή από αργία στην πρωτοβάθμια και το επεκτείνει και στη Δευτεροβάθμια και αυξάνει την τιμωρία των διοριζόμενων αν παραιτηθούν σε τρία χρόνια. Με λίγα λόγια όλα τα παραπάνω σημαίνουν τη στιγμή που υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες αδιόριστοι εκπαιδευτικοί, απόφοιτοι Πανεπιστημίων, η κυβέρνηση με διάταξη που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή κάνει δεκτά τα πτυχία κολεγίων για τον διορισμό εκπαιδευτικών στο δημόσιο. Η κυβέρνηση από τη μια δρομολογεί μείωση του αριθμού των εισακτέων και βάση του 10 για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια, επιβολή Τράπεζας Θεμάτων από την Α΄ Λυκείου και Εθνικού Απολυτηρίου και επικαλούμενη την ανάγκη να ανέβει το μορφωτικό επίπεδο μαθητών και φοιτητών, στο όνομα μιας κατ’ επίφαση αριστείας και από την άλλη εξισώνει επαγγελματικά δικαιώματα δημόσιων ΑΕΙ και ιδιωτικών κολλεγίων και δίνει το δικαίωμα στους αποφοίτους των τελευταίων να διοριστούν/προσληφθούν στο δημόσιο. Το 80% της τακτικής επιχορήγησης των ΑΕΙ θα κατανέμεται βάσει κριτηρίων που έχουν να κάνουν με τον συνολικό αριθμό των εγγεγραμμένων φοιτητών και η χρηματοδότηση των ΑΕΙ με αξιολόγηση θα οδηγήσει στην υποβάθμιση πανεπιστημίων. Η αξιολόγηση των ΑΕΙ καταδεικνύει με σαφήνεια τι θα ακολουθήσει με την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών. (φωτο: esos.gr)